Column Uitschieters

Aangepast:
portretfoto van P Doornenbal

Onze gemeenteraad liet de rekenkamer een klantwaarderingsonderzoek doen in Renswoude. Daar kwam een heel mooi cijfer uit: 7,8! Uiteraard zijn we er heel blij mee. Tegelijkertijd kwam uit het onderzoek dat er behoorlijke uitschieters zijn. En zoals dat gaat bij commentaar: bij mij blijven de complimenten minder goed hangen dan de kritiek. Overigens was het mij zonder het onderzoek al duidelijk dat veel dingen goed gaan maar er niet op alle punten goed gescoord wordt. Want als gezicht van de gemeente krijg ik het vaak heel rechtstreeks te horen als mensen ergens boos of ontevreden over zijn. Meestal kan ik dat relativeren als ik begrijp waar de onvrede vandaan komt. Soms vind ik het heel ingewikkeld. Bijvoorbeeld in een geval (jeugdzorg) waarbij er ondanks de goede inzet van iedereen toch een uitkomst is waar die jongen/dat meisje niet echt (of echt niet) bij gebaat is. Of in een ander voorbeeld, waarbij iemand een aanpassing deed aan zijn monumentale woning wat niet mocht en ervoor op zijn vingers werd getikt, terwijl dat elders ook is gebeurd maar er daar geen controle is geweest en de ander er dus mee weg komt… Hetzelfde kan ik invullen voor andere situaties waarbij de vergunning niet klopt met het huidige gebruik. Klikken is niet netjes maar je niet houden aan de regels klopt ook niet.

Het draagt niet bij aan het vertrouwen dat we als gemeentelijke overheid vragen van onze inwoners. Op Renswoude heerst ook nog de gedachte dat sommige families met alles wegkomen. Het beeld dat de één meer mag dan de ander is sowieso niet oké. En ja, het klopt. We maken wel eens fouten in het gemeentehuis. Als de gemeente een fout maakt, dan is dat extra pijnlijk omdat diezelfde gemeente ook mensen aanspreekt als zij iets doen wat niet afgesproken is, of in strijd is met de wet- en regelgeving. We leren wel van fouten en doen er alles aan om te voorkomen dat we fouten maken. Al onze medewerkers willen dienstbaar zijn aan onze Renswoudse inwoners. Dat wordt niet altijd zo ervaren. 

Het kan zijn dat u de uitkomst liever anders had gezien. Het kan ook zijn dat de procedures niet bekend zijn. Best vaak merk ik dat niet iedereen in beeld heeft wie “erover gaat” en dat het superirritant kan zijn voor mensen dat zij de indruk krijgen van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Voor onze medewerkers hebben we vorig jaar een dorp-safari georganiseerd. Dat gaf onze medewerkers een beeld van ons dorp, de verenigingen en de ondernemers. Dat helpt bij hun werk, zo snappen zij de context van subsidieaanvragen en vergunningen beter.

Zou het helpen als we u zouden uitnodigen voor een gemeente-safari? Zodat u een beter beeld krijgt van hoe we werken in de gemeente. Wie waarvoor verantwoordelijk is.  Hoe procedures gaan, welke mogelijkheden van bezwaar en inspraak er zijn en hoe het bestuurlijk (raadsleden, wethouders, burgemeester) precies in elkaar zit. Ik zou het mooi vinden als we een volgende stap kunnen zetten in het samenspel tussen u en de gemeente. Uiteindelijk willen we hetzelfde: een goed functionerende en dienstbare gemeente. Interesse? Laat maar weten!

Hartelijke groet, Petra Doornenbal ( mailen mag: p.doornenbal@renswoude.nl )