De inhoud is geladen.

Logo gemeente Renswoude
Logo gemeente Renswoude

Barneveldsestraat

In 2026/2027 werken we aan de Barneveldsestraat, tussen Renswoude en Barneveld. Het gaat om onderhoud aan de weg op het gedeelte waar je op dit moment 80 km/u mag rijden. 

Plannen

Tijdens dit werk willen we ook andere problemen op en rondom de weg aanpakken. Er zijn bijvoorbeeld zorgen over de snelheid van het verkeer, de verkeersveiligheid, boomwortels, water op de weg en het fietspad.

We hebben onderzocht hoe de weg verbeterd kan worden. Daarnaast willen we ook graag weten wat de bewoners belangrijk vinden. Daarom zijn de bewoners van de Barneveldsestraat en Wittenoordseweg tijdens een informatiebijeenkomst op 21 mei geïnformeerd over het onderzoek van de gemeente. We hebben toen ook aan de bewoners gevraagd op welke plekken we extra moeten letten en waarom. Deze informatie helpt bij het maken van een goed plan voor de weg. In dat plan moet er een goede balans zijn tussen veiligheid, bereikbaarheid en de kosten.

Verkeerskundig plan

Tijdens de bewonersavond op 21 mei 2025 is het verkeerskundig plan voor het groot onderhoud gepresenteerd. Hier leest u de hoofdlijnen van dit verkeerskundig plan.

Onderhoud, verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid

We grijpen het groot onderhoud aan om ook de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van de Barneveldsestraat te verbeteren. Daarin hebben we gekeken naar de inrichting van de weg en de mogelijkheden om hier verbeteringen in aan te brengen.

Duurzaam veilig

Om tot een keuze te komen, is rekening gehouden met de visie van 'Duurzaam Veilig', gericht op het voorkomen van ongelukken. Als we de Barneveldsestraat beoordelen aan de hand van Duurzaam Veilig en de richtlijnen van het CROW, dan voldoet de weg op dit moment op meerdere manieren niet.

Van 80 naar 60 kilometer per uur

Verschillende zaken die de Barneveldsestraat typeren, zoals de breedte van de weg, de afstand tot de bomen en de aansluitingen van woonerven, passen niet bij de inrichting van een weg waar je maximaal 80 kilometer per uur mag rijden (GOW80).

  • Het aanpassen van de inrichting om een goede GOW80 te kunnen maken is niet realistisch binnen het groot onderhoud. Bovendien zou dit betekenen dat er op diverse plekken groen (bomen) moet verdwijnen en dat er grondaankoop door de gemeente plaats zal moeten vinden. Dat gaat dan ten koste van privéterrein en dat zien we ook als onwenselijk.
  • Het aanpassen van de inrichting om een weg waar je maximaal 60 kilometer per uur mag rijden (ETW60) te maken is realistischer. De ingrepen zijn kleinschaliger en richten zich vooral op het verbeteren van de markering en de kruispunten met de Wittenoordseweg en de Bekerweg.

Er is gekozen om de weg tijdens het groot onderhoud verder in te richten als een ETW60 en de maximumsnelheid dus te verlagen van 80 km/u naar 60 km/u, inclusief alle daarbij horende kleine maatregelen die nodig zijn om een ETW60 veilig in te richten. Vanwege de hoofdfietsroute langs de Barneveldsestraat zullen de vrijliggende fietspaden blijven bestaan en zullen deze ook worden meegenomen tijdens het groot onderhoud.

Extra aandacht tijdens voor 4 locaties

Er zijn nog vier locaties waar extra aandacht aan wordt besteed tijdens de ontwerpfase:

  • De brug bij de dorpsgrens. De brug is smal en zal dienen als 'toegangspoort' tot het dorp. Met bebording en markering zal het verkeer worden gewezen op de smalle brug en het feit dat ze een dorp betreden.
  • De aansluiting met de Wittenoordseweg. Met een plateau en mogelijk een 'middeneiland' wordt de snelheid van verkeer verlaagd en oversteken voor fietsers en voetgangers veiliger.
  • De aansluiting met de Bekerweg. Idem aan aanpak Wittenoordseweg.
  • De 'bosstrook' nabij huisnummer 36. Vanwege de smalle bosstrook en het vrijliggende fietspad dat hier aan beide zijden dicht op de weg ligt, wordt onderzocht of met een houten geleiderail tussen de weg en het fietspad de veiligheid voor fietsers en voetgangers kan worden verbeterd.

Vragen en opmerkingen tijdens bewonersavond

Tijdens de bewonersavond zijn diverse vragen gesteld over de plannen en het vervolg. Er zijn geen vragen gesteld over de wijziging van 80 km/u naar 60 km/u, ook niet na navraag in de zaal. Daarom is de gemeente voornemens om het verkeerskundig plan en de voorkeursvariant in hoofdlijn aan te nemen en mee te nemen naar het vervolg. Uiteraard zijn er over diverse onderwerpen wel vragen gesteld of opmerkingen gemaakt. De antwoorden en reacties zijn hier te lezen. Klik daarvoor op het plusteken.

antwoorden en reacties

Onderwerp/locatieVraagAntwoord
Brug bij de dorpsgrensIs de brug nog wel veilig voor het verkeer? Het is voor twee grote voertuigen te smal.De brug is inderdaad smal en dat beperkt de doorgang in sommige gevallen. Vervanging van de brug valt niet binnen het groot onderhoud. Mits de weginrichting vóór de brug duidelijk maakt aan de weggebruiker dat er een versmalling aan komt, kan de brug dienen als 'poort' tot het dorp en dwingt het verkeer vanwege de fysieke en visuele versmalling tot remmen. Dat bevordert de verkeersveiligheid.
Aansluiting WittenoordsewegEr staan een aantal bomen die het zicht belemmeren, wordt hier iets aan gedaan?Bij het ontwerpen zal rekening worden gehouden met de genoemde 'zichtlijnen'. Als er bomen staan die ervoor zorgen voor (zeer) verkeersonveilige situaties kunnen in een uiterst geval bomen worden weggehaald ten behoeve van de veiligheid.
In de binnenbocht heb je als fietsers slecht zicht en is oversteken gevaarlijk.Bij het opstellen van een verkeerskundig ontwerpen, maken we waar dat kan op deze locatie genoeg ruimte voor een verbeterde oversteek met beter zicht. Bij voldoende ruimte kan een 'middeneiland' voor fietsers en voetgangers helpen om veiliger over te steken. Dit wordt in de ontwerpfase verder uitgewerkt.
Aansluiting BekerwegMaak de verhoogde plateaus niet té hoog bij deze aansluiting en die van de Wittenoordseweg.De plateaus zullen worden uitgevoerd in een standaardmaat. Vaak is er daarbij de keuze om te kiezen uit twee verschillende hoogtes. In dit geval is het, gezien de weg en het gebruik (veel zwaar verkeer/weinig overstekend verkeer) mogelijk om voor de laagste van de twee verhogingen te kiezen. Dit wordt in de ontwerpfase definitief beslist.
KoeientunnelDe koeientunnel nabij nr. 51 wordt niet meer gebruikt en zorgt voor trillingen en geluidsoverlast. Wordt deze bij het groot onderhoud weggehaald?We nemen deze opmerking mee bij de verdere uitwerking van het ontwerp onderzoeken. Als blijkt dat dit binnen de kaders van het onderhoud past en positieve effecten oplevert zouden we hiertoe kunnen overgaan. Dit wordt tijdens de civieltechnische uitwerking verder bepaald.
Bosstrook (nabij nr 36)Verbreed de fietspaden bij de bosstrook.We zullen kijken wat er mogelijk is binnen de bestaande grenzen. De aanpak van het fietspad zit in ieder geval in het plan en we nemen de gehele hoofdfietsroute langs dit traject integraal mee in het groot onderhoud. 
Als er een geleiderail wordt aangebracht dan kunnen voertuigen moeilijk passeren en/of bij pech wordt de weg geblokkeerd.De toepassing van de geleiderail en de maatvoering moet in de ontwerpfase verder worden uitgewerkt. De geleiderail mag best voor een optische versmalling zorgen (dat zorgt voor lagere snelheden), maar mag geen extra gevaar opleveren bij het passeren van voertuigen. Uiteraard willen we met de geleiderail vooral het langzaam verkeer beschermen.
Gehele traject - afwateringEr is veel wateroverlast, vooral rondom de bosstrook en op de fietspaden.De locaties waar sprake is van wateroverlast zijn in beeld bij de gemeente. Hier is in het verkeerskundig plan nog niets over opgenomen en zal in het civieltechnisch plan verder worden uitgewerkt.
Gehele traject - bomenDe bomen zorgen voor worteldruk en blijven dat ook doen als ze blijven staan. Dus als je ze nu niet allemaal weghaalt, dan los je de situatie niet definitief op.De worteldruk is inderdaad een aanhoudend probleem waar veel aandacht voor is bij groot onderhoud. De bomen langs de Barneveldsestraat hebben wel een grote ecologische waarde en daarom zal een goede afweging moeten worden gemaakt om te bepalen of het kappen van bomen gewenst is op dit traject. Op dit moment voorzien we niet dat er massaal bomen zullen worden gekapt. Dit zal in het civieltechnisch ontwerp verder worden aangekaart. 
De bomen staan dicht op de weg. Is dit bij 60 km/u wel veilig?De afstand tot de bomen is op diverse plaatsen langs de Barneveldsestraat te klein. Ook als het verkeer maximaal 60 km/u mag, is de zogeheten 'obstakelafstand' tot de bomen nog te klein. Het verlagen van de snelheid van 80 km/u naar 60 km/u verlaagt wel de mogelijke impact bij een ongeluk en daarmee worden ook de mogelijk gevolgen minder ernstig.
Laat de bomen allemaal staan. Ze zorgen voor afscheiding tussen de weg en de fietsers en dat is voor de fietsers wel zo prettig.Het klopt dat de bomen op dit moment voor afscheiding zorgen tussen de weg en het fietspad en daarmee ook een beschermende functie hebben voor de fietsers. Omdat de afstand tussen de weg en de bomen klein is, is dit natuurlijk verkeerskundig gezien niet de ideale oplossing. Maar het heeft desondanks inderdaad ook een beschermende werking voor de fietsers.

Vervolg

De verkeerskundige uitgangspunten worden in de vorm van een voornemen tot verkeersbesluit aan het college van burgemeester en Wethouders voorgelegd. 

De volgende stap is de civieltechnische uitwerking van het wegontwerp. Hierbij wordt gebruik gemaakt van oudere ontwerpen met betrekking tot onder andere de afwatering en boomworteldruk om tot een passend ontwerp te komen. 

In 2026 worden de werkvoorbereidingen getroffen om in 2027 de onderhoudswerkzaamheden uit te kunnen voeren. In de fase van werkvoorbereidingen worden de conceptontwerpen en definitieve ontwerpen opnieuw voorgelegd aan omwonenden.