Onderwerp/locatie | Vraag | Antwoord |
Brug bij de dorpsgrens | Is de brug nog wel veilig voor het verkeer? Het is voor twee grote voertuigen te smal. | De brug is inderdaad smal en dat beperkt de doorgang in sommige gevallen. Vervanging van de brug valt niet binnen het groot onderhoud. Mits de weginrichting vóór de brug duidelijk maakt aan de weggebruiker dat er een versmalling aan komt, kan de brug dienen als 'poort' tot het dorp en dwingt het verkeer vanwege de fysieke en visuele versmalling tot remmen. Dat bevordert de verkeersveiligheid. |
Aansluiting Wittenoordseweg | Er staan een aantal bomen die het zicht belemmeren, wordt hier iets aan gedaan? | Bij het ontwerpen zal rekening worden gehouden met de genoemde 'zichtlijnen'. Als er bomen staan die ervoor zorgen voor (zeer) verkeersonveilige situaties kunnen in een uiterst geval bomen worden weggehaald ten behoeve van de veiligheid. |
In de binnenbocht heb je als fietsers slecht zicht en is oversteken gevaarlijk. | Bij het opstellen van een verkeerskundig ontwerpen, maken we waar dat kan op deze locatie genoeg ruimte voor een verbeterde oversteek met beter zicht. Bij voldoende ruimte kan een 'middeneiland' voor fietsers en voetgangers helpen om veiliger over te steken. Dit wordt in de ontwerpfase verder uitgewerkt. |
Aansluiting Bekerweg | Maak de verhoogde plateaus niet té hoog bij deze aansluiting en die van de Wittenoordseweg. | De plateaus zullen worden uitgevoerd in een standaardmaat. Vaak is er daarbij de keuze om te kiezen uit twee verschillende hoogtes. In dit geval is het, gezien de weg en het gebruik (veel zwaar verkeer/weinig overstekend verkeer) mogelijk om voor de laagste van de twee verhogingen te kiezen. Dit wordt in de ontwerpfase definitief beslist. |
Koeientunnel | De koeientunnel nabij nr. 51 wordt niet meer gebruikt en zorgt voor trillingen en geluidsoverlast. Wordt deze bij het groot onderhoud weggehaald? | We nemen deze opmerking mee bij de verdere uitwerking van het ontwerp onderzoeken. Als blijkt dat dit binnen de kaders van het onderhoud past en positieve effecten oplevert zouden we hiertoe kunnen overgaan. Dit wordt tijdens de civieltechnische uitwerking verder bepaald. |
Bosstrook (nabij nr 36) | Verbreed de fietspaden bij de bosstrook. | We zullen kijken wat er mogelijk is binnen de bestaande grenzen. De aanpak van het fietspad zit in ieder geval in het plan en we nemen de gehele hoofdfietsroute langs dit traject integraal mee in het groot onderhoud. |
Als er een geleiderail wordt aangebracht dan kunnen voertuigen moeilijk passeren en/of bij pech wordt de weg geblokkeerd. | De toepassing van de geleiderail en de maatvoering moet in de ontwerpfase verder worden uitgewerkt. De geleiderail mag best voor een optische versmalling zorgen (dat zorgt voor lagere snelheden), maar mag geen extra gevaar opleveren bij het passeren van voertuigen. Uiteraard willen we met de geleiderail vooral het langzaam verkeer beschermen. |
Gehele traject - afwatering | Er is veel wateroverlast, vooral rondom de bosstrook en op de fietspaden. | De locaties waar sprake is van wateroverlast zijn in beeld bij de gemeente. Hier is in het verkeerskundig plan nog niets over opgenomen en zal in het civieltechnisch plan verder worden uitgewerkt. |
Gehele traject - bomen | De bomen zorgen voor worteldruk en blijven dat ook doen als ze blijven staan. Dus als je ze nu niet allemaal weghaalt, dan los je de situatie niet definitief op. | De worteldruk is inderdaad een aanhoudend probleem waar veel aandacht voor is bij groot onderhoud. De bomen langs de Barneveldsestraat hebben wel een grote ecologische waarde en daarom zal een goede afweging moeten worden gemaakt om te bepalen of het kappen van bomen gewenst is op dit traject. Op dit moment voorzien we niet dat er massaal bomen zullen worden gekapt. Dit zal in het civieltechnisch ontwerp verder worden aangekaart. |
De bomen staan dicht op de weg. Is dit bij 60 km/u wel veilig? | De afstand tot de bomen is op diverse plaatsen langs de Barneveldsestraat te klein. Ook als het verkeer maximaal 60 km/u mag, is de zogeheten 'obstakelafstand' tot de bomen nog te klein. Het verlagen van de snelheid van 80 km/u naar 60 km/u verlaagt wel de mogelijke impact bij een ongeluk en daarmee worden ook de mogelijk gevolgen minder ernstig. |
Laat de bomen allemaal staan. Ze zorgen voor afscheiding tussen de weg en de fietsers en dat is voor de fietsers wel zo prettig. | Het klopt dat de bomen op dit moment voor afscheiding zorgen tussen de weg en het fietspad en daarmee ook een beschermende functie hebben voor de fietsers. Omdat de afstand tussen de weg en de bomen klein is, is dit natuurlijk verkeerskundig gezien niet de ideale oplossing. Maar het heeft desondanks inderdaad ook een beschermende werking voor de fietsers. |