Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:

  • naar het buitenland verhuist;
  • gaat trouwen;
  • solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur.

Wat te doen?

  • U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.

Wat heb ik nodig?

Digitaal aanvragen

  • uw DigiD
  • iDeal voor de betaling
  • het formulier bewijs van Nederlanderschap aanvragen

Bij de balie aanvragen

  • maak een afspraak via 0318 578 150
  • een geldig identiteitsbewijs

Iemand anders machtigen

Maak een brief met de volgende informatie:

  • waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
  • wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Schriftelijk aanvragen

  • uw aanvraag met daarop uw handtekening
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Kosten

2021 € 7,90

Tijd

U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk of online aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.