Asbest verwijderen
In het kort
Als asbest breekt, verbrandt of afbrokkelt, komen kankerverwekkende stoffen vrij. Daarom moet u zich houden aan strenge regels als u asbest wilt verwijderen.
- Als u asbest wilt verwijderen in of bij uw woning, moet u dit altijd melden bij de gemeente. Ook als u bijvoorbeeld vergunningvrij mag (ver)bouwen, moet u het melden als hierbij asbest vrijkomt.
- Als u niet de eigenaar bent van de woning, maar de huurder, moet u eerst contact opnemen met de verhuurder.
Voor meer vragen en antwoorden kunt u terecht bij het Kenniscentrum InfoMil(externe link) van Rijkswaterstaat.
Wat te doen?
Sloopmelding doen
Als u asbest gaat verwijderen moet u een sloopmelding doen. U doet de melding digitaal via het Omgevingsloket online(externe link). Gebruik hiervoor uw DigiD inlogcode. Bedrijven doen de melding met eHerkenning.
Doe de melding minimaal 4 weken voordat u de asbest gaat verwijderen. Bent u particulier doe dit dan in de volgende gevallen uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:
- Het bestaat uit geschroefde (golf)platen, waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn.
- De oppervlakte van het asbest is maximaal 35m2.
- Het is niet-gelijmde asbest bevattende vloerbedekking.
- Het gaat om asbest bevattende vloertegels.
- Het zijn geen dakleien.
- Het gaat om losse bloembakken.
Na de sloopmelding
De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van de sloopmelding. Is uw melding niet compleet? Dan krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen. Is uw melding wel compleet? Dan kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.
Inleveren asbest
Op vertoon van de ontvangstbevestiging van de melding kunt u het asbest aanbieden bij het afvalbrengstation in Ede.
Lees op de site van ACV meer over hoe u het asbest aan kunt leveren.(externe link)
Start en einde werkzaamheden melden
Voordat u begint met asbest verwijderen, meldt u dit bij de gemeente. Doe dit minimaal 2 werkdagen van tevoren.
Bent u klaar met de werkzaamheden? Dan meldt u dit ook bij de gemeente. Doe dit uiterlijk op de eerste werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.
Wat heb ik nodig?
Gegevens bij de melding
- naam en adres eigenaar van het gebouw dat asbest bevat
- naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
- adres, kadastraal nummer en soort gebouw
- de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
- hoe u gaat slopen
- gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren
- een situatietekening op schaal van het perceel waar de te slopen bouwwerken op zijn aangegeven
Asbestinventarisatierapport
U moet een asbestinventarisatierapport meesturen als u:
- meer dan 35 m2 asbesthoudend materiaal verwijdert;
- asbest verwijdert uit een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.
Dit rapport moet worden opgesteld door een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf.
Kosten
De kosten voor het afvoeren van maximaal 500 kilo / 35m2 komen voor rekening van de gemeente Renswoude. Een eventuele overschrijding hiervan wordt later bij u in rekening gebracht. Daarbij wordt ook onderzocht waar deze overschrijding vandaan is gekomen.
*NB let op de voorwaarden onder Hoe werkt het.
Tijd
U kunt 4 weken na uw melding beginnen met asbest verwijderen. Als u een melding hebt gedaan voor werkzaamheden die u uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden, kunt u na 5 werkdagen beginnen met de sloop.
Als u bericht hebt gekregen dat uw melding niet volledig is, mag u nog niet beginnen. U moet eerst een nieuwe melding doen. De termijn begint dan opnieuw.
Meer info
Als u niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, kijkt u op de asbestwegwijzer(externe link) om een indruk te krijgen in welke materialen asbest kan zitten. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. Op www.ascert.nl(externe link) kunt u zoeken of een bedrijf is gecertificeerd als asbestverwijderingsbedrijf.